Faktor-faktor menyebabkan guru stres

Faktor-faktor menyebabkan guru stres (karya hui qi dan shin ying)

             Pada era globalisasi, stres di kalangan guru merupakan topik popular yang tidak asing lagi dibincangkan oleh media massa. Hal ini akan pasti merisaukan dalam semua pihak kerana akan dapat  kesan negatif kepada murid-murid dan pihak sekolah. Dalam hal ini, persekitaran kerja yang tidak kondusif telah dikenal pasti antara punca guru stres ketika menjalankan tugas di sekolah. Akibatnya, guru perlu kepemimpinan yang berkarisma bagi meningkatkan prestasi pencapaian dan imej sekolah. Persoalannya, apakah faktor menyebabkan guru stres?

              Antara faktor yang pialah guru hari ini dibebankan dengan pelbagai perubahan kurikulum dalam pendidikan. Hal ini dikatakan demikian kerana Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS) yang dijalankan telah membebankan guru. Oleh itu, guru-guru  dituntut untuk menyokong sistem Persekitaran Pembelajaran Maya-Frog yang sangat rumit. Oleh itu,pengetua haruslah mempamerkan karismanya untuk menyelesaikan masalah dengan berjaya. Perkara ini bertepatan dengan maksud peribahasa lain orang yang makan nangka, lain orang yang kena getah. Tegasnya,pengetua yang  berkarisma juga amat penting untuk merangsangkan semangat seseorang guru untuk menjalankan tugas dengan penuh rasa tanggungjawab.

               Di samping itu, guru terpaksa melakukan penyeliaan aktiviti kokurikulum seperti persatuan , sukan dan badan beruniform . Hal ini demikian kerana tugasan ini membebankan guru kerana guru terpaksa mengiringi murid menyertai program di luar sekolah . Oleh sebab itu, keadaan ini bertambah rumit apabila desakan ibu bapa yang menolak sebarang hukuman dikenakan terhadap anak-anak merek. Sebagai akibatnya, guru tidak akan berasa letih dan stres. Orang tua-tua pernah berkata bahawa sebelum menyelam minum air. Tegasnya,kesihatan guru amat penting supaya guru boleh memberikan ilmu kepada murid-murid berasa stres apabila niat murni mereka hanya dipandang remeh .

             Akhirnya, kemahiran dan penguasaan guru terhadap kualiti pendidikan haruslah selari dengan perkembangan semasa .Hal ini demikian kerana guru perlu menghadiri pelbagai kursus yang memakan masa yang lama sehingga terpaksa meninggalkan kelas yang diajar .Oleh sebab itu,guru perlu menghabiskan dan menyiapkan tugasan yang tertangguh setelah tamat kursus.Hal ini tentunya akan menambahkan tekanan kerja kepada guru tersebut.Hal ini bersesuaian dengan peribahasa,berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.Tegasnya,selari dengan perkembangan semasa diharus oleh kemahiran dan penguasaan guru terhadap kualiti pendidikan .

               Kesimpulannya,perhatian atas isu stres dalam kalangan guru diberi oleh masyarakat.Pihak sekolah dan Kementerian Pendidikan Malaysia sebelum terjadinya satu masalah yang besar dalam bidang keguruan. Oleh itu, semua pihak mestilah menghasilkan implikasi yang positif dan membantu pemecutan kemajuan bidang pendidikan negara. Dengan ini, negara kita akan dipandang tinggi oleh negara lain.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Peranan Ibu Bapa dalam Memastikan Keselamatan Anak-anak Terjamin

Cerita: Sambutan Hari Keluarga

Ciri-ciri Sekolah Idaman